Lägenheter tilldelas i turordning efter kötid.
Sökande skall vara myndig och fyllt 18 år.
Sökande skall ha en inkomst som skall styrkas med intyg.
Följande kan räknas som inkomst:
Boendereferenser samt kreditupplysning görs på samtliga sökande som blir aktuella i urvalet. Tagna boendereferenser ska vara positiva.
Kreditupplysningen får inte visa på några betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder.
För att förhindra osunda boendeförhållanden finns en rekommendation kring hur många som får bo i en lägenhet:
Hyresavierna skickas ut per mail. Eftersom det är ett automatiskt utskick via vårat ekonomisystem finns risken att den kan hamnat i din skräppost. Du kan också hitta dina hyresavier på Mina sidor under menyvalet Mina sidor / Betalningar.
Hittar du inte din hyresavi mina sidor, eller in din mail senast den 20:e i månaden är du välkommen att kontakta oss.
Första vardagen i den månad som ditt kontrakt börjar att gälla. Vid undantag blir du kontaktad utav oss.
Våra bostadsprojekt som vi håller på och bygger eller planerar att bygga presenteras på vår projektsida. Där kan du hitta vad som är på gång och anmäla intresse för en bostad på just det projektet. Vi försöker uppdatera våra projektsidor löpande vartefter projekten fortskrider och till dem som anmäler intresse för en bostad erbjuder vi naturligtvis en förtur att få välja en lägenhet som passar via en lägenhetsväljare online eller dylikt.
Vill du säga upp din lägenhet är du välkommen att maila oss på (ort)@nivika.se. (Se kontaktsidan för samtliga städers kontaktuppgifter.)
vid önskemål om tidigare avflyttning är det viktigt att du informerar oss om detta i mailet så återkommer vi så fort som möjligt.
Om du skulle hitta något fel eller har någonting att anmärka på i ditt boende så är du välkommen att göra en serviceanmälan. För snabbast hantering utav ditt serviceärende görs den lättast på vår hemsida via vårt onlineformulär på mina sidor. För akuta ärenden så ringer du oss - du hittar rätt kontaktuppgifter detta högst upp på menyn under knappen ”Serviceanmälan”.
För snabbast hantering utav ditt serviceärende görs den lättast via vårt onlineformulär som du hittar i menyn på knappen "Serviceanmälan". Är det ett akut problem hittar du respektive orts jour-nummer på nivika.se/kontakt
Lägenheten kan sägas upp tidigast till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Den månad som du säger upp lägenheten räknas ej.
(Exempelvis: säger du upp din lägenhet den 17 juni, är uppsägningstiden fram till den 1 oktober.)
Nej, lägenheten tilldelas någon som står i vår bostadskö.
Ja, under förutsättning att båda hyresvärdarna är tillfrågade och accepterat bytet.
Nivikas grundkrav för sina hyresgäster:
Ja, under förutsättning att hen uppfyller våra grundkrav och har varit folkbokförd i lägenheten minst 6 månader.
Nivikas grundkrav för sina hyresgäster:
Ja, men under vissa förutsättningar. Först och främst måste du skicka in en ansökan om andrahandsuthyrning till Nivika som har blivit godkänd.
Giltiga skäl för andrahandsuthyrning är exempelvis.
Grillning på balkong med öppen låga, exempelvis kol, brikett eller gasol är förbjudet. Grillning på innegård är endast tillåtet om sådan avsedd plats finns.
När du exempelvis ska studera eller tillfälligt jobba på annan ort, eller om du ska resa på en längre utlandsresa.
Ja det går bra. Logga in på din internetbank och lägg till "NIVIKA FASTIGHETER" för e-faktura.
Det går även bra att betala via Autogiro. Kontakta då vår ekonomiavdelning och be om att få ansökningsblankett för Autogiro. Telefon: 010-263 61 00
Ja, det kan du. Är inte hyran betald i tid räknas det som att din hyresrätt är förbrukad och du riskerar att bli uppsagd.
Hyran förfaller sista dagen i föregående månad, det vill säga att hyran för exempelvis februari månad betalas i slutet av januari månad. Har du autogiro är det sista bankdagen som gäller. Använder du andra överföringstjänster kan det ta några dagar före pengarna finns på vårt konto. Tänk på att alltid betala hyran i tid.
Eftersom du har skrivit på ett hyresavtal är du skyldig att betala din hyra i rätt tid oberoende om du fått avi eller inte. Om du behöver några uppgifter angående din avi, kontakta vår ekonomiavdelning på 010-263 61 00. Varje avi har ett eget OCR-nummer (referensnummer) och betalar du in med ett annat OCR-nummer än det som är på aktuell avi är det risk att inbetalningen inte blir registrerad på rätt sätt hos oss.
Lägenhetsnycklar som tappas bort innebär en säkerhetsrisk för oss alla och även för framtida hyresgäster i din lägenhet. Därför måste vi som fastighetsägare alltid förvissa oss om att samtliga nycklar återlämnas vid en lägenhetsuppsägning, och vid avsaknad av nycklar måste ny/nya låskolvar monteras. Vi debiterar då kostnader för att byta låscylinder och tillverka nya nycklar.
Vi har lite olika tillvägagångssätt på olika orter.
För Kalmar, Höganäs, Båstad:
På dessa orter använder vi en extern uthyrningsportal som heter HomeQ där vi och många branschkollegor lägger upp vår lediga bostäder.
Här måste du också skapa ett konto hos HomeQ enligt deras rutiner och sen söka de lägenheter som du är intresserad av. Obs! tänk på att våra lägenheter visas tillsammans med många andra fastighetsbolags lägenheter i detta systemet.
Övriga orter:
På övriga orter söker och anmäler man intresse för en lägenhet via vår egen uthyrningsportal.
För att anmäla intresse på en lägenhet måste du registrera dina uppgifter och skapa ett konto. Har du redan ett gamalt konto så ska du inte skapa ett nytt utan istället logga in med dina gamla uppgifter och kanske uppdatera informationen. Klicka på "Glömt lösenord" om du inte kan logga in.
Därefter kan du anmäla intresse på olika lägenheter under "SÖK LEDIGT"