2021-12-20

Nivika har tecknat hyreskontrakt och uppför grön industrifastighet till Sporda Nonwowen i Värnamo

Nivika Fastigheter AB och Sporda Nonwowen AB har den 17 december tecknat ett hyresavtal avseende en ny produktionsanläggning på Bredasten industriområde i Värnamo.

Avtalet omfattar en lokalyta pÄ ca 4 800 kvm med produktionshall, lagerhall och tillhörande kontor och personalutrymmen. Första etappen berÀknas inflyttningsklar under vintern 2022/2023. I hyresobjektet ingÄr en tomtyta pÄ ca 20 000 kvm som möjliggör framtida expansion.

Projektet fÄr en hög hÄllbarhetsprofil, fastigheten byggs med energiförbrukning pÄ endast 80% av BBR-kravet, med bland annat solcellsanlÀggning och laddplatser. Sporda Nonwowens utökade produktionskapacitet har ocksÄ stöd frÄn NaturvÄrdsverkets projekt Klimatklivet.

Idag bestÄr cirka 80 procent av Sporda Nonwowens tillverkning av Ätervunnen fiber, nÀrmare 10 ton Ätervinns varje mÄnad. Till största delen handlar det om petflaskor som Ätervinns och blir till nya produkter gjorda av polyesterfiber. Nu satsar Bolaget ytterligare pÄ att kraftigt minska utslÀppen av koldioxid och andra vÀxthusgaser genom att investera i en ny produktionslinje dÀr man kan anvÀnda textilspill som rÄvara, i och med det har man blivit beviljad 20 miljoner kronor via det statliga investeringsstödet, Klimatklivet.

Pressmeddelande_Nivika tecknar hyreskontrakt med Sporda Nonwowen_2021-12-20