2024-10-09

Nivika Fastigheter AB har idag tecknat avtal om att förvärva en kommersiell fastighet på industriområdet Ljungarum, utmed E4, i Jönköping. Fastigheten omfattar totalt 6 782 m² uthyrningsbar yta och har ett fastighetsvärde på 108 miljoner kronor.

Förvärvet är en så kallad sale and lease back-affär där hyresgäst och säljare utgörs av dotterbolag till XANO Industri AB. Årligt hyresvärde uppgår till 7,1 miljoner kronor med avtalstid om 10 år. Förvärvet finansieras med banklån och eget kapital. Tillträdesdagen är planerad till 28 oktober 2024.

Förvärvet ligger i linje med Nivikas strategi att expandera på attraktiva marknader med fastigheter och hyresgäster som ger långsiktig stabil avkastning. Det ger oss en stärkt position på Jönköpings-marknaden och en direkt positiv påverkan på Nivikas löpande kassaflöde och resultat per aktie, vilket är centralt för vår långsiktiga tillväxt, säger Sverker Källgården, VD för Nivika Fastigheter AB.

Vi är nöjda med affären och att Nivika tar över som fastighetsägare, vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete. Med Nivika som partner känner vi oss trygga i att kunna fortsätta utveckla vår verksamhet på Ljungarum, säger Lennart Persson VD för XANO Industri AB.

A&P Fastighetstransaktioner har varit säljarens rådgivare i affären.

Pressmeddelande _Nivika förvärvar en kommersiell fastighet i Jönköping med ett underliggande fastighetsvärde på 108 mkr_2024-10-09