2024-10-24

Nivika Fastigheter AB (publ) Delårsrapport september 2023 - augusti 2024

Juni– augusti 2024

(Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år)

-    De totala hyresintäkterna ökade med 12 % till 176 Mkr (158)

-    Driftnettot ökade med 10 % till 134 Mkr (122)

-    Förvaltningsresultatet uppgick till 55 Mkr (55).

Förvaltningsresultat exklusive kostnader av engångskaraktär 59 Mkr

-    Värdeförändring fastigheter uppgick till 11 Mkr (-210),

varav realiserade värdeförändringar uppgick till 0 Mkr (0)

-    Periodens resultat uppgick till 1 Mkr (-158)

-    Resultat per aktie 0,01 kr (-2,45)*

*) Nyemission genomförd i maj 2023 samt i november 2023.

September 2023 – augusti 2024

(Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år)

-    De totala hyresintäkterna ökade med 10 % till 676 Mkr (612)

-    Driftnettot ökade med 16 % till 481 Mkr (415)

-    Förvaltningsresultatet ökade till 193 Mkr (134)

-    Värdeförändring fastigheter uppgick till 78 Mkr (-458)

varav realiserade värdeförändringar uppgick till 11 Mkr (38)

-    Periodens resultat uppgick till 132 Mkr (-283)

-    Resultat per aktie 1,45 kr (-4,39)*

-    Långsiktigt substansvärde per aktie 64,35 kr (69,86)*

*) Nyemission genomförd i maj 2023 samt i november 2023.

VD Sverker Källgården kommenterar:

Stigande intäkter och högre driftnetto

Verksamheten och resultatet fortsätter att utvecklas i positiv riktning med ökade intäkter, högre driftnetto, ett klart förbättrat förvaltningsresultat samt starkare kassaflöde vilket visar styrkan i portföljen.

På den extra bolagsstämman som hölls den 20 augusti beslutades att Nivika skall byta räkenskapsår till kalenderår. Det innebär att Nivika kommer släppa en Q5- och en Q6-rapport för att komma i fas med kalenderåret. Det kan tyckas som en liten detalj att ändra till kalenderår men för Nivika är det en viktig händelse. Bolaget kommer nu jämföras med branschkollegorna på samma rapport och samma kvartal vilket kommer underlätta för investerare och analytiker som följer fastighetsaktier och förhoppningsvis öka synligheten ytterligare för Nivika.

Ökade hyresintäkter och förbättrat driftnetto

Den finansiella utvecklingen för det fjärde kvartalet visar på finansiell stabilitet och att vi successivt fortsätter att öka intäkter och resultat. Det är ett styrkebesked och ett kvitto på att Nivika gör rätt saker och att affärsmodellen fungerar. På helårsbasis steg hyresintäkterna med 10 procent till 676 miljoner kronor (612) och driftnettot ökade med 16 procent till 481 (415). Det ökade driftnettot drevs i huvudsak av ökade intäkter och god kostnadskontroll. Fastighetsportföljen uppgår till 11,4 miljarder kronor (10,6) per 31 augusti 2024 där två tredjedelar av hyresvärdet utgörs av kommersiella fastigheter.

Nivika har under kvartalet tecknat avtal om att bygga- och hyra ut en fastighet på Bredastens industriområde i Värnamo till Rudhäll Industri AB, ett supply chain-bolag inom Bufab Gruppen. Projektet stärker ytterligare Bredasten som det naturliga valet att etablera verksamhet på om man vill ha attraktiva lokaler utmed E4. Bredasten är en kommunikationsknutpunkt såväl östvästligt som sydnordligt där Nivika står beredda med mark att välkomna ytterligare bolag till området.

Rustade för tillväxt

Nivika har de senaste två åren genomfört en stor omställning där Bolaget har haft kostnadsfokus och optimerat balansräkningen. Det innebär att när nu räntorna är på väg ner står Bolaget väl rustat för fortsatt tillväxt. Det finns utrymme inom finanspolicyn att öka den säkerställda belåningen och Bolaget har mycket bra samarbete med ett flertal svenska banker som vill stödja tillväxtresan. Primärt letar Nivika högavkastande fastigheter inom Bolagets hemmamarknader och ser en ökande aktivitet och flertalet intressanta objekt inom främst lätt industri. Nivika arbetar även på att renodla portföljen, har genomfört avyttringar och är fortsatt öppna för att sälja fastigheter som inte ligger i linje med Nivikas strategi. Målsättningen att äga en portfölj med fastighetsvärden på 15 miljarder år 2028 med 2/3 kommersiella fastigheter kvarstår.

Fortsatt fokus på resultat per aktie och kassaflöde

De styrräntesänkningar som Riksbanken genomfört och spås fortsätta med under hösten, kommer successivt bidra positivt till Nivikas intjäningsförmåga, kassaflöde samt resultat per aktie då Bolagets räntebindning är förhållandevis kort. Detta i kombination med en lönsam tillväxt kommer stärka Bolagets nyckeltal ytterligare och positionera oss än mer som ett attraktivt bolag att äga och göra affärer med.

Nivika Delårsrapport 2023-24 Q4

Pressmeddelande Nivika Delårsrapport 2024-08-31